Hakukonemarkkinointi (SEM) Googlessa

 Hakukonemarkkinointiin eli SEM:iin (Search Engine Marketing) kuuluvat kaksi eri osa-aluetta: 

  • hakukoneoptimointieli SEO (Search Engine Optimization)
  • hakusanamainontaeli SEA (Search Engine Advertising)

Hakusanaoptimointi (SEO) on sivuston näkyvyyden kasvattamista hakukoneiden maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa. Optimoinnin avulla sivuston sisältöä ja tekniikkaa kehitetään erilaisin keinoin niin, että sivusto näkyisi aihealueesta kiinnostuneille asiakkaille mahdollisimman korkealla hakutulossivulla. 

Me huomioimme verkkosisältöjen tuotannossa myös hakukoneiden tarpeet eli SEO-näkökulman. Verkkosivukumppanimme ovat puolestaan experttejä teknisissä asioissa, jotka liittyvät hakukoneoptimointiin. 

Hakusanamainonta (SEA) on maksullista mainontaa, jonka avulla voidaan houkutella eri ostovaiheessa olevia asiakkaita sivustolle. Google tarjoaa mainostajien käyttöön erilaisia mainosmuotoja, joista yleisimmät ovat Google Ads (aiemminGoogle Adwords), Google Display ja Google Retargeting.

Miksi Google-mainoksia optimoidaan?

Onnistunut hakukonemainonta vaatii mainonnan säännöllistä optimointia eli kehitystyötä. Käytännössä se tarkoittaa, että Google-mainonnan asiantuntija tekee muutoksia käynnissä oleviin Google-kampanjoihin: pitää hakusanat relevantteina, mainokset tehokkaina, klikkihinnan (CPC eli cost per click) mahdollisimman alhaalla ja seuraa mainonnan tavoitteiden toteutumista konversioiden avulla.

Faromedian Google-asiantuntijat ovat sertifioituja Google-mainonnan ammattilaisia.

INSTAGRAM @majakanvartijat