Sumutorvi

Digimarkkinoinnin sanasto haltuun

Digimarkkinoinnin sanasto

SEO, SEM, CTR, avainsanakartta ja mitä kaikkia niitä nyt on… toisinaan voi olla vaikea pysyä perässä, kun digitoimiston väki intoutuu puhumaan rakkaasta lapsestaan. Alla lyhyt digimarkkinointi-suomi-sanakirja, jotta erotat jatkossa SEO:n ja SEM:in toisistaan. 

 

Algoritmi

Hakukoneiden käyttämä matemaattinen sääntö tai toimintatapa, joilla hakukoneet määrittävät hakutuloksia. Myös sosiaalisen median palvelut käyttävät omia algoritmejään. 

Avainsana, hakusana (keyword)

Sana, joka kirjoitetaan Googlen hakuun esim. sisältömarkkinointi. Käytä verkkosivuillasi sanoja, joilla haluat ohjata ihmisiä lukemaan sisältöjäsi. 

Avainsanakartta

Rakenteen ja sisällön kuvaava dokumentti verkkosisällöistä. Avainasanakartan avulla voidaan kehittää sivustoa ja sen sisältöä. 

CPC (Cost per click)

Yhden klikkauksen keskimääräinen hinta. Mainnonnasta maksetaan vain, kun joku klikkaa mainosta. Google Ads-mainonnassa yhden klikkauksen hinta on korkeampi, jos hakusanalla on voimakas kilpailu.  

CTA (Call to Action)

Toimintakehoite, joita käytetään verkkosivuilla, kun halutaan kävijä toimimaan tietyllä tavalla, esim. Ota yhteyttä, Osta nyt, Tilaa verkosta!

CTR (Click through rate) 

Kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on klikannut sitä. CTR:n avulla mitataan mainonnan toimivuutta. 

Google Ads

Maksettua hakusanamainontaa Googlen hakukoneessa. Google Adsista käytettiin aiemmin nimeä Google AdWords.  

Google Display 

Googlen hakutulosten ulkopuolisia mainoksia, joita Google näyttää Display-verkostossaan. Mahdollistaa myös kuvamainokset, animoidut bannerit, ja videomainokset. 

Google Analytics

Verkkosivustojen analytiikkaohjelma, jolla voidaan seurata verkkosivujen kävijöitä ja markkinoinnin tavoitteiden toteutumista. 

Konversio

Tavoitteen mukainen, mitattava toimenpide, jonka verkkosivukävijä suorittaa sivuilla. Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenotto tai verkkokauppaostos. 

Long tail keyword

Pitkä hakusana on tarkempi kuvaus haettavasta asiasta (esim. laadukas sisältö vrt. sisältö). 

Metakuvaus (metadescription) 

Metakuvaus on sivun tiivistelmä, usein sivun ensimmäinen kappale. Tekstillä pyritään herättämään hakutuloksissa lukijan mielenkiinto. Google ei aina näytä metakuvausta, vaan päättää, mitä sivusta haussa kerrotaan. 

Natiivimainonta

Mainostajan itsetuottama sisältö julkaistaan perinteisessä digimediassa. Natiivisisältö näyttää ulkoisesti journalismilta, mutta on merkitty ”maksettu mainonta” -ilmoituksella. 

Orgaaninen hakutulos

Orgaaniseen hakutulokseen vaikuttaa sivuston sisältö, linkitykset, rakenne ja tekniikka. Näitä pyritään kehittämään hakukoneoptimoinnilla. Tarkoittaa ei maksettua tulosta hakukoneessa.  

SEO (Search Engine Optimization) = hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan verkkosivuston orgaanista näkyvyyttä (ei maksettua) hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa kehitetään sivuston sisältöä, linkityksiä, rakennetta ja tekniikkaa. 

SEM (Search Engine Marketing) = SEO ja hakusanamainonta

Hakusanamarkkinointi tarkoittaa hakukonenäkyvyyden kasvattamista sekä hakukoneoptimoinnin että maksetun mainonnan avulla. 

INSTAGRAM @majakanvartijat