Sumutorvi

Näin saat tuloksia some-markkinoinnista

Sosiaalinen media on ollut markkinoinnin työvälineistössä jo pitkälle yli kymmenen vuotta. Siitäkin huolimatta moni yritys ihmettelee edelleen, miksi markkinointi somessa näyttää enemmän haahuilulta kuin ammattimaiselta markkinoinnilta. Useimmiten tähän on syynä suunnittelemattomuus, olematon seuranta ja huonot resurssit.

Suunnittelun ja seurannan lisäksi yksi tärkeimmistä onnistumisen avaimista on riittävä resurssointi sekä osaamiseen että mediatilaan. Onnistunut markkinointi somessa vaatii ajantasaista osaamista jatkuvasti kehittyvistä alustoista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista. 

Listasimme muutaman vinkin, joiden avulla some-markkinointiin on helpompi saada tolkkua.

1.   Palaa yrityksen strategiaan

Some-läsnäolon tavoitteet on johdettava yrityksen strategiasta – ihan niin kuin kaikki muutkin viestinnän tavoitteet. 

2. Tee markkinointisuunnitelma

Määrittele markkinointisuunnitelmassa kenelle markkinoidaan, miten ja millä välineillä.

3. Huolehdi resursseista

Sosiaalinen media ei suinkaan ole ilmainen media, vaikka niin joskus erheellisesti ajatellaan. Huolehdi, että markkinointiin on varattu riittävästi resursseja: aikaa, rahaa ja oikeanlaista osaamista.

4. Tee operatiivinen suunnitelma sosiaaliseen mediaan

Määrittele mitä tehdään, kenelle, missä, milloin ja kuka työn tekee. Hyvä suunnitelma toimii myös kätevästi seurannan työkaluna. Ja kyllä vain, excel toimii tässä oikein mainiosti!

5. Älä unohda seurantaa

Voit kehittää markkinointia vain, jos seuraat sitä. Valitse mitattavat asiat tavoitteiden mukaan. Jos esimerkiksi tavoittelet liikennettä omille kotisivuille, seuraa sitä. Älä tuijota vain tykkäyksien määrää. Ne eivät saa tai voi olla ainut mittari sosiaalisessa mediassa.

Kysy lisää some-markkinoinnista.

INSTAGRAM @majakanvartijat