Sumutorvi

Onnistunut kuntosalin markkinointi – tärkeät askelmerkit asetetaan jo ennen avaamista

Faromedia on ollut mukana avaamassa jo lähes 40 kuntokeskusta eri puolilla Suomea. Vuosien aikana on karttunut kokemusta, josta uudet kuntokeskusyrittäjät hyötyvät jatkuvasti. 

Kaikkien kuntokeskusten avaaminen on ollut erilaista – jokaisessa projektissa on omat muuttujansa ja ihmiset tuovat aina oman suolansa keitokseen. Lanseerauksissa on kuitenkin muutama yhteinen tekijä, joilla on iso merkitys kuntokeskuksen markkinoinnin onnistumiselle sekä ennen että jälkeen kuntokeskuksen avaamisen. 

Avaamisen aikataulu on tärkeä

Kuntokeskuksen avaaminen kannattaa ajoittaa alkusyksyyn tai tammikuuhun, jolloin ihmiset luontaisestikin ovat aktiivisia liikkumaan. 

Kun avaamisen aikataulu on päätetty, markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa välittömästi. Faromedian kanssa ennakkomarkkinointiin asetetaan liiketoiminnasta johdettu myyntitavoite, jonka mukaisesti kaikki markkinointitoimet suunnitellaan ja aikataulutetaan avaamista edeltävälle ajalle. 

Myös kuntokeskusyrittäjän kannalta on hyvä, että ollaan liikkeellä hyvissä ajoin ennen avaamista. 
– Jos ennakkomarkkinointi tehdään liian tiiviissä tahdissa, yrittäjän voi olla vaikeaa pysyä aikatauluissa. Yrittäjällä on muutaman kuukauden aikana valtavan monta rautaa tulessa. Ja markkinointi on näistä vain yksi osa-alue, josta hänen on huolehdittava kuntokeskusta avatessa, toteaa Faromedian projektipäällikkö Sanna Tapola.

Aikaa tarvitaan myös yhteisille keskusteluille. Sille, että sekä yrittäjällä että Faromedialla on riittävästi aikaa keskustella asioista yhdessä. 
– Luottamus uuden yrittäjän kanssa syntyy vain riittävässä vuorovaikutuksessa ja tarvitsemme yhteistä aikaa auttaaksemme uutta yrittäjää avaamisessa parhaalla mahdollisella tavalla, Tapola toteaa. 

Budjetointi ennen ja jälkeen avaamisen

Markkinointibudjetti asettaa luonnollisesti raamit kaikelle työlle. Isolla budjetilla voidaan mainostaa kaikissa mahdollisissa kanavissa, mutta useimmiten on niin, että on valittava tehokkaimmat keinot, jotka budjetti sallii.   

Ennakkomarkkinointivaiheessa on myös hyvä muistaa, ettei markkinointi pääty avaamispäivään. Avaamispäivästä lähtien markkinoinnin on pyörittävä suunnitelmallisesti, jotta asiakasvirta kuntosalilla on positiivinen. Tapola suosittelee kuntokeskusyrittäjiä suunnittelemaan markkinointia vuositasolla, asettamaan markkinointiin riittävän budjetin ja seuraamaan markkinoinnin ja myynnin tuloksia. 
– Markkinointi on investointi ja maksaa kyllä itsensä takaisin. Etenkin, jos sen hoitaa kunnolla. Hyvin suunniteltua ja toteutettua markkinointia on myös helppo kehittää. Jos sen sijaan tänään tehdään tätä ja huomenna tuota, on mahdotonta sanoa mikä toimii ja mikä ei, Tapola toteaa. 

Kun on kilpailua, kannattaa olla ketterä

On täysin eri asia perustaa kuntokeskusta Mäntyharjulle kuin Helsingin keskustaan. Sijainti ja alueella oleva kilpailu vaikuttavat merkittävästi kuntokeskuksen markkinointiin. 
– Pienillä paikkakunnilla näkyvyyden saa helposti pienemmälläkin panostuksella, mutta toisaalta siellä asiakasmääräkin on rajallisempi. Isommilla paikkakunnilla on yleensä myös kiivaampi kilpailu, Tapola kertoo. 

Faromediassa otetaan huomioon sekä kuntosalin sijainti että alueella oleva kilpailu ja suunnitellaan markkinointitoimet niiden mukaisesti. Tarvittaessa markkinoinnissa voidaan tehdä nopeitakin muutoksia, jos kilpailutilanne niin vaatii. Näin toimittiin esimerkiksi Fit Niittykummun markkinoinnissa vuodenvaihteessa 2020-2021.
– Muutimme Niittykummussa ketterästi markkinoinnin sisältöjä ja optimoimme esimerkiksi Google-mainoksia niin, että saimme omat mainoksemme näkymään ennen kilpailijaa. Ja usein on niinkin, että kilpailu pitää myös yrittäjän jatkuvasti valppaampana. Tuloksen eteen on kireässä kilpailutilanteessa tehtävä jatkuvasti enemmän työtä, Tapola pohtii. 

Miten myynti hoidetaan käytännössä?

Kuntokeskuksen verkkokauppa sijoitetaan yleensä samaan järjestelmään kulunvalvontajärjestelmän kanssa. Tästä syystä kulunvalvontajärjestelmää hankkiessa on syytä miettiä myös markkinointia. Ennen ostopäätöstä kannattaa pohtia muun muassa näitä asioita: 

  • Miten ennakkomyynti hoidetaan verkkokaupassa? 
  • Miten verkkokauppa toimii ennakkomyyntiajan jälkeen?
  • Miten nopeasti järjestelmän saa käyttöön? 
  • Kuinka helposti verkkokauppa on päivitettävissä?
  • Kuka verkkokauppaa päivittää?

Faromedian kuntokeskusasiakkailla on käytössään kolme erilaista kulunvalvontajärjestelmää, joissa verkkokauppa on kulunvalvonnan kanssa samassa järjestelmässä (DLSoftwareEnkoraWebKulkuri). Muutamalla asiakkaalla on käytössään verkkokauppana Mycashflow

Ihmiset luovat ilmapiirin ja tuovat osaamisen

Tapolan mukaan kaikki avaamisprojektit ovat olleet erialaisia vähintäänkin siitä syystä, että ihmiset projekteissa vaihtuvat. 

– Keitto on aina erimakuinen, kun bataatin vaihtaa perunaan, Tapola nauraa ja jatkaa vakavammin: 
– Makuakin tärkeämpää on se, että kaikki ovat projektissa mukana hyvällä asenteella ja saamme yhdessä luotua projektiin hyvän ilmapiirin ja valjastettua kaikkien osaamisen käyttöön. Hyvässä projektissa kuka tahansa voi nostaa käden ja sanoa, että nyt meillä on ongelma, mitäs tehdään. Silloin korjausliikeitäkin on mahdollista tehdä yhdessä, eikä kenenkään tarvitse olla jatkuvasti turvaamassa omaa selustaansa. Tällaisissa projekteissa olemme olleet ketterämpiä kuin kilpailijat! 

Lisää luettavaa kuntokeskusmarkkinoinnista: 

Sumutorvesta

INSTAGRAM @majakanvartijat